Με την έναρξη της νέας χρονιάς, το Netflix σερβίρει μια φιλόδοξη σειρά, το Kaleidoscope, με την επιθυμία να παραβεί τους κανόνες της γραμμικής αφήγησης. Όπως και στο ομώνυμο παιδικό παιχνίδι, όπου κοιτώντας μέσα από ένα πρίσμα, όλα τα χρώματα μαζί συνθέτουν ένα σύνολο, έτσι και τα επεισόδια αυτής της σειράς στέκουν αυτοτελή, δίνοντας το καθένα περιορισμένες πληροφορίες για την πλοκή, η οποία τελικά δεν ολοκληρώνεται παρά μόνο εφόσον έχεις δει όλα τα επεισόδια, με όποια αλληλουχία και αν επιλέξεις. Με αυτήν την παιχνιδιάρικη πρόθεση μπορεί να απολαύσει κανείς το Kaleidoscope στην ολότητά του και μόνο με την αντίληψη ότι η σειρά δεν αφορά την ληστεία καθαυτή και το αποτέλεσμά της...
Οι Rosaline Elbay, Peter Mark Kendall, Jai Courtney, Jordan Mendoza και Paz Vega μαζί με τον εγκέφαλο της συμμορίας, Giancarlo Esposito σχεδιάζουν τη ληστεία του αιώνα με στόχο το πιο ασφαλές θησαυροφυλάκιο του κόσμου. Οικονομικοί ηγέτες κρατούν εκεί τα νόμιμα και μη ομόλογά τους. Όμως, μια βεντέτα χρόνων με τον ιδιοκτήτη του θησαυροφυλακίου, Rufus Sewell, και συναισθηματικά φορτισμένα μυστικά ανάμεσα στον αρχηγό της ομάδας και την κόρη του, Tati Gabrielle, περιπλέκει τις δυναμικές των ηρώων και την πλοκή της αποστολής τους, ισχυριζόμενοι συνεχώς ότι υπάρχουν κίνητρα που είναι πιο δυνατά από την τύχη των εφτά δισεκατομμύρια δολαρίων που φυλάσσονται εκεί κάτω.
Κάθε επεισόδιο διαδραματίζεται σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, πριν ή μετά τη ληστεία, αφιερώνοντας ένα στην ίδια τη ληστεία, και κάθε ένα χαρακτηρίζεται από ένα ξεχωριστό χρώμα. Κάθε χρώμα κάνει την εμφάνισή του διακριτικά στην αρχή και το τέλος του κάθε επεισοδίου αλλά και μέσα σε αυτό και παρέα με προσεκτικά διαλεγμένες μουσικές δημιουργεί ένα σκηνοθετικό παιχνίδι.
Kaleidoscope | Netflix | Ο φαύλος κύκλος της διαφθοράς
Σε κάθε επεισόδιο δίνεται διαφορετική βαρύτητα σε κάθε έναν από τους ήρωες, έτσι ώστε να γνωρίσουμε μέρος της προσωπικής τους ιστορίας, πώς οδηγήθηκαν στις επιλογές τους και τα αποτελέσματα αυτών. Ο δημιουργός Eric Garcia φαίνεται να μην έχει κάποια ιδανική εικόνα για τον κόσμο που μας περιβάλλει. Σε κάθε κοινωνική βαθμίδα, όλοι οι άνθρωποι, είτε είναι θύτες είτε θύματα, έχουν κρυμμένα απωθημένα, ενοχές και αδύναμα σημεία. Η ανιδιοτέλεια ή η ικανότητα να αλλάξουμε το ποιοι είμαστε αμφισβητείται και φαίνεται ότι τα κίνητρα των πράξεών μας είναι πάντα περισσότερο προσωπικά.
Ατομικές αξίες όπως η αγάπη και η δικαιοσύνη αποτελούν δικαιολογίες. Όλοι οι άνθρωποι είναι σε έναν βαθμό διεφθαρμένοι και αναξιόπιστοι, συντηρώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο μέσα στα δίχτυα του συστήματος στο οποίο είμαστε όλα πιασμένα. Αργά ή γρήγορα όλοι θα κληθούν να πληρωθούν ή να πληρώσουν το τίμημα και το ποιος τελικά γλιτώνει είναι ίσως αποτέλεσμα λίγης τύχης και ακόμα λιγότερης δικαιοσύνης.
Η προσωπική μου επιθυμία για εγκεφαλική διέγερση και δράση όσον αφορά το σχέδιο και τους μηχανισμούς της ληστείας δεν απογοητεύτηκαν, αλλά νομίζω ότι για τους λάτρεις του πιστολιδιού και των cliffhanger τα ερεθίσματα που έχουν δοθεί είναι συντηρητικά. Ο Giancarlo Esposito και η σκηνοθεσία είναι ίσως οι κύριοι λόγοι για τους οποίους απόλαυσα τη σειρά, με αγαπημένο μου το κόκκινο επεισόδιο, χρονολογημένο αμέσως μετά τη ληστεία, με απολαυστικά στιγμιότυπα για τη φωτογραφική μου ματιά. Ο χαρακτήρας του Rufus Sewell ήταν ο πιο αδύναμα τοποθετημένος, αν και κεντρικός, σε μια προσπάθεια κατά τη γνώμη μου να αναδειχτεί ως ο αληθινά κακός και παράλληλα τραγικός της υπόθεσης, αλλά ο ηθοποιός ανταποκρίθηκε σε αυτό που του δόθηκε.
Kaleidoscope | Netflix | Μη γραμμική αφήγηση: Ναι ή όχι;
Τελικά, το κύριο ερώτημα που παραμένει είναι αν κατάφερε ο Eric Garcia να δημιουργήσει αυτόνομα επεισόδια, των οποίων η αλληλουχία δεν έχει απολύτως καμία σημασία. Διαφορετικοί θεατές μπορούν να παρακολουθήσουν διαφορετικά τμήματα της ιστορίας και να μην έχουν σχεδόν κανένα spoiler να μοιραστούν. Μπορεί όμως κάθε επεισόδιο να διεγείρει ισότιμα της αισθήσεις μας και την περιέργειά μας για την πορεία του μεγαλόπνοου σχεδίου της ληστείας του αιώνα; Εάν είστε λάτρεις της περιπέτειας και της κατάληξής της τότε πρέπει να βρείτε την χρονική σειρά των επεισοδίων. Παρακολουθώντας το ροζ επεισόδιο βρίσκεστε σε ένα συναισθηματικά φορτισμένο τέλος και η μετέπειτα θέαση του άσπρου επεισοδίου μπορεί να γίνει διεκπεραιωτική. Το τι έγινε 24 χρόνια πριν τη ληστεία, στο βιολετί επεισόδιο, ίσως να μην σας αφορά καν.
Εάν όμως σας ενδιαφέρουν περισσότερο οι χαρακτήρες και οι μεταξύ τους εμπλοκές και ικανοποιείστε με τα σφηνάκια δράσης που δεν παραλείπονται σε οποιοδήποτε από τα επεισόδια, τότε η απάντηση είναι ναι. Όλα μας θέλουμε να δούμε τι έγινε τελικά την ημέρα της ληστείας και αν παρακολουθούσαμε το άσπρο επεισόδιο πρώτο θα μας έχει αποκαλυφθεί ήδη μια μεγάλη ανατροπή. Όμως το τι έγινε δεν έχει τόση σημασία όσο το πώς έγινε.
Το αφηγηματικό εγχείρημα στην εποχή των fast food series των παγκόσμιων πλατφόρμων είναι δύσκολο και ως έναν βαθμό πετυχημένο. Παρακολουθώντας τα επεισόδια με τη σειρά με την οποία τοποθετήθηκαν στο Netflix, εγώ απόλαυσα εκτός των άλλων τη συγκεκριμένη πρωτοτυπία και επειδή αυτή είναι η δηλωμένη στόχευση του δημιουργού όπως παρουσιάζεται στο μαύρο επεισόδιο, δεν θα σας κάνω τη χάρη να σας αποκαλύψω τη χρονική τους σειρά. Δεν μένει παρά να παρακολουθήσετε οι ίδιοι.
Rating (πρώτης σεζόν):
Έτος: 2023
Χρώμα: Έγχρωμο
Δημιουργός: Eric Garcia
Πρωταγωνιστούν: Giancarlo Esposito, Paz Vega, Rufus Sewell, Tati Gabrielle
Διάρκεια: 34'-56' (ανά επεισόδιο)